Modern-Etno:


głos wokalny, instrumenty smyczkowe i perkusyjne.



Projekt prezentujący materiał muzyczny powstały na przestrzeni dwudziestu wieków. Od I Hymnu Delfickiego do Apollona (II wiek p.n.e), przez tradycyjne formy pieśni gruzińskiej, ormiańskiej, tuwińskiej aż po kompozycje Johna Cage'a i Krzysztofa Szwajgiera, powstałe w XX wieku. Pieśni wykonywane są a capella lub z towarzyszeniem instrumentów strunowych (skrzypce, altówka, fidel, struny fortepianu) i perkusyjnych.

Performance składa się z pięciu odsłon. W zmieniającym się świetle i z towarzyszeniem ścieżki filmowej wyświetlanej na ekranie, performer (jest to projekt jednoosobowy), za pomocą ruchu scenicznego i głosu wokalnego przedstawia obrazy: narodziny i przejście w nieświadomość, cierpienie, mistyczny trans przechodzący w ekspresyjną euforię. Ścieżka dźwiękowa generowana jest z płyty CD, głos wokalny z wykorzystaniem nietypowych, ekstremalnych technik wokalnych i śpiewu sylabicznego wykonywany jest na żywo. Obrazy filmowe to 33-minutowa impresja zawierająca impresje komentujące, bądź pozostające w opozycji do działań scenicznych.



Recenzja:



Na drugim koncercie tego dnia wystąpił zespół "Modem & Etno" w składzie Mariusz Koluch (śpiew), Anna Śliwa (instrumenty smyczkowe) i Joanna Stróż (perkusja). Program był bardzo urozmaicony, począwszy od domniemanego najstarszego zabytku muzyki europejskiej (I Hymn delficki), poprzez tradycyjną muzykę gruzińską i tuwińską, aż po kompozycje Cage'a i Szwajgiera. Zaskakująco udane okazały się interpretacje Kolucha, balansującego czasem na pograniczu gry aktorskiej, a przede wszystkim dysponującego przepięknym głosem. Świetny koncert, aczkolwiek publiczność była wyraźnie speszona ewentualnością podjęcia interaktywnej gry ze śpiewakiem. Chyba nie jesteśmy jeszcze przyzwyczajeni do takiej ekspresji w kościele. W każdym razie przeżycie warte wyprawy do Starego Sącza!



© samaia.republika.pl